Pracownia podstaw projektowania z modelowaniem
Prowadzący:mgr Grzegorz Sowiński (grzegorz.sowinki@ujk.edu.pl)
Miejsce realizacji: sala nr 14 i 17
Program zajęć opiera się na wprowadzeniu ogólnym do projektowania obejmującym zapoznanie w stopniu podstawowym z obszarami projektowania oraz rolą projektanta we współczesnym świecie – w kontekście społecznym, kulturowym i gospodarczym, oraz na przeprowadzeniu serii ćwiczeń praktycznych realizajujących pojedynczo lub zbiorowo kluczowe zagadnienia w obszarze podstaw projektowania, ze szczególnym uwzględnieniem procesu projektowania w tym metod badawczych (MAKE-TEST-LEARN). Fundamentalnym elementem jest nabycie umiejętności analizy i syntezy zaobserwowanych w otoczeniu zjawisk i wykorzystanie ich dla celów projektowych. W efekcie student poznaje w stopniu podstawowym poniższe zagadnienia:
- zależności użytkownik-produkt
- wpływ aspektów funkcjonalnych na formę
- wpływ procesu użytkowego na formę
- wpływ aspektów technicznych na formę
- uwarunkowania materiałowo-technologiczne
- pojęcie struktury w ujęciu wzorniczym
- forma przestrzenna jako komunikat
- kompozycja przestrzenna
- metodyka projektowania
- modelowanie jako element procesu projektowania
- rozwój zdolności twórczego myślenia
Ilości i zakres tematyczny ćwiczeń są różne, sumarycznie realizują powyższe zagadnienia przewidziane w kursie zajęć.
Etapy ćwiczeń:
przedstawienie tematu, wykład towarzyszący, analiza tematu ćwiczenia, zebranie bazy danych dot. tematu, koncepcje wstępne, ewaluacja rozwiązań, realizacja i rozwój wybranego wariantu, projekt prezentacji, oddanie materiału finalnego (projekt/model wraz z dokumentacją)
Forma zaliczenia:
zaliczenie z oceną, na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa w zajęciach, poprawnego wykonania zadań realizowanych w toku studiów, poprawnie zrealizowanego procesu projektowego, systematyczności i postępów w pracy,
Kryteria oceny:
przygotowanie wymaganego zakresu i formatu pracy (w zależności od tematu), metodyka, kreatywność, jakość realizacji w kontekście merytorycznym i prezentacyjnym, aktywny udział w zajęciach, systematyczność i samodzielności podczas realizowania prac
Dokumentacja fotograficzna z przykładowych realizacji